اشتراک و افتراق بین هنرهای سنتی و هنرهای قدسی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
  • نویسنده مونا ملاصالحی
  • استاد راهنما زهرا رهبرنیا
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

خداوند یکتا در ذات هستی خود، زیبایی مطلق است و انسان مخلوق او نیز پیوسته به دنبال این زیبایی خالص بوده و در تمام وجوه زندگیش و از جمله در هنر ؛ که آن را محمل خیال و آرزوهای خویش می داند، در پی آن زیبایی مطلق است. بنابراین دست به خلق هنری مقدس می زند تا از طریق آن " امر قدسی " که تجلیاتی روحانی و الهی در جهان است را به کمک خلاقیتی رمزگونه ، مرئی سازد. در تمدن سنتی که از آغاز زندگی بشر تا شروع رنسانس و عقاید اومانیستی، ادامه داشته است، "هنر قدسی" ، قلب "هنر سنتی" محسوب می گشته است و بسیاری بر این باورند که با به پایان رسیدن دوران سنتی، هنر مقدس نیز تکرار نمی شود. لذا در این تحقیق بنیادی که گردآوری مطالب در آن به روش کتابخانه ای و اسنادی بوده و تنظیم آنها به شیوه ای توصیفی انجام شده ، به معنای حقیقی" امر سنتی و امر قدسی" ، " هنر سنتی و هنر قدسی" پرداخته شده است. نتیجه حاصل از تحقیق نشان می دهد که "امر قدسی" و "سنت" مجموعه هایی عظیم هستند که با یکدیگر همپوشانی های بسیار داشته ، اما به طور مطلق ، منطبق با یکدیگر نیستند و سنت که اغلب دارای منشاء الهی است ، ماهیتی ثابت دارد و در طول قرون و اعصار خمیرمایه زندگی بشر را شکل می داده ، هنری "کاربردی" را ارائه داده و امر قدسی نیز که یک مقوله ارزشی مختص به قلمرو دین است ، هنری "آیینی" و وابسته به مناسک عبادی و معنوی را ارائه می دهد. از وجوه اشتراک این دو هنر می توان به نوع نگاه به زیبایی و طبیعت ، استفاده از بیانی رمز گونه ، داشتن الگوهایی کیهانی و صورتی آرمانی ، فوق فردی بودن و نسبت داشتن با اخلاق و آداب معنوی اشاره کرد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی الگوهای سازنده هنرهای سنتی و قدسی بوده تا هنرمند معاصر نیز بتواند با بهره گیری از آن ها هنری مقدس و رو به کمال را بیافریند. واژگان کلیدی: سنت، امر قدسی، رمزپردازی، الگوی کیهانی، صورت آرمانی ، هنر کاربردی، هنر آیینی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مبانی سنتی هنرهای اسلامی

شکل‌گیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کل‌نگر و جامع به این مبحث می‌پردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن می‌پردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه می‌کند. در نوشتار پیش‌رو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنت‌گرایان به بحث دربارۀ شکل‌گیری هنر اسلامی پرداخته می‌شود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...

متن کامل

مرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی ایران

هنرهای سنتی هنرهای کاربردی هستند که مطابق ذوق و حس زیبایی شناسانه جمعی و براساس یکسری قواعد منظم، منطقی و ریشه دار، در طول زمان‌ها از گذشته تا به امروز ساخته شده و می‌شود. آفرینش هنری در این قلمرو متأثر از سنت‌های تصویری و محتوایی و انتقال‌دهنده آیین‌ها، اعتقادات، اساطیر و به طور کلی علائق و سلایق جامعه سنتی است. این گونه هنرها با همه تنوع و پراکندگی‌شان، هم در صورت و هم در معنا و مفهوم، دار...

متن کامل

نسبت زیبایی‌شناسی و هنرهای سنتی در حکمت هنر هندو

یکی از مفاهیمی که در دوران معاصر و پیرامون چیستی هنر کاربردی فراوان یافته، اصطلاح «زیبایی‌شناسی» است. گرچه این اصطلاح با ظهور فیلسوف آلمانی بائوم‌گارتن و سپس ایمانوئل کانت معنای تازه‌ای در فلسفه غربی یافت، اما امروزه در مورد انواع هنر از جمله هنرهای برآمده از سنت‌های شرقی‌ نیز استعمال می‌شود. هدف از نگارش این مقاله، که به صورت تأویلی-تحلیلی انجام می‌پذیرد، آسیب‌شناسی کاربست اصطلاح زیبایی‌شناسی ...

متن کامل

بررسی اصول مبانی هنرهای سنتی ایران

کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران که به بازنمایی اصول مرسوم در مبانی هنرهای سنتی ایران پس از اسلام می پردازد، کتابی است که توسط نشر پیکره در تابستان سال 1393در 1500نسخه به چاپ رسید و وارد بازار شد. این کتاب را استاد دکتر یعقوب آژند به نگارش درآورده و مشتمل بر مباحثی است که در ۹فصل، در 206 صفحه، و با ارائۀ 130تصویر رنگی و سیاه وسفید، اصول هفتگانه نقاشی ایرانی را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهد. مباح...

متن کامل

بررسی وضعیت آموزش هنرهای سنتی در سطح آموزش عالی کشور

با توجه به ویژگی‌ها و ارزش‌های ظاهری و باطنی هنرهای سنتی ایران و ضرورت احیاء، تقویت و هدایت آنها، چند سالی است که برنامه‌هایی برای آموزش و تربیت نیروهای متخصص در این زمینه در سطح آموزش عالی کشور اجرایی شده است؛ اما با مطالعه عوامل فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر رویه آموزش این هنرها در جوامع سنتی گذشته و مقایسه آن با شیوه‌های امروزی آمـوزش در سطح دانشگاه‌ها؛ تناقضات و ناهماهنگی‌هایی آشکار می‌گردد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023